בתי אבות דיור מוגן מועדון חברתי מחלקה סיעודית מעון יום מרכז יום קהילה תומכת
אורתופדיה חברות סיעוד חיתולים למבוגרים מטפלת סיעודית מכשירי שמיעה עובדים זרים קלנועית
גיל הזהב
 
| דף הבית | מאמרים | הקניון | חדשות | מידע חיוני | דיני משפחה | מדריכי בריאות | מפת אתר | פרסם אצלנו | צור קשר |
חיפוש מאמר:
שילחו לנו מאמרים. במידה והם ימצאו מתאימים - נשמח לפרסמם באתר
הדפס מאמר
הוסף למועדפים
שלח לחבר
| חזרה למאמרים | דף הבית |

הפנים היפות של המטפלות הסיעודיות מטעם הביטוח הלאומי

מאת איריס הרפז - מגזין הזמן השלישי

אסתר רייס , ראש אגף הסיעוד בביטוח הלאומי, לא עושה לעצמה הנחות. היא מתחילה את יום העבודה שלה מוקדם ומסיימת אותו בשעה מאוחרת. היא משקיעה בעבודתה שעות ארוכות, וזאת בשגרה יוצאת דופן קרוב ל-20 שנה. היא לא מאמינה במינהל ריכוזי משום שניהול זה שיתוף; סמכות צריך לבזר ובסופו של דבר כל אחד תורם למערכת ממקומו הוא. היא נולדה בפתח תקוה ויצאה לנחל בגרעין של בני עקיבא. הגיעה לירושלים בעקבות הלימודים והתאהבה בעיר, באנשים ובמה לא. "מה שתמיד הקסים אותי בירושלים" היא אומרת "זה איך שהגברת הקשישה הזאת שומרת מעט אנרגיה ליישר את הקמטים, להתאפר איפור קל ולחבק חיבוק עקלתוני את הבאים בשעריה".
היא סיימה תואר ראשון ושני בסוציולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. מאז הספיקה לעשות תואר שני נוסף במנהל לשרותי רווחה בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית. בעלה, אותו פגשה בנח"ל, הצטרף אליה לירושלים ומאז הם כאן. יש לה שלושה ילדים, כולם נשואים, וחמישה נכדים.
ב-1972 החלה את דרכה במוסד לביטוח לאומי בתפקיד צנוע כרפרנטית למחקר באגף למנהל המחקר. משם לקחה אחריות אישית על ילד במחלקה לנכות; ב-1986 הצטרפה לצוות ההקמה של אגף הסיעוד ומאז היא שם.
היא צנועה, נעימה ומדייקת במילותיה, כדרכם של אנשים המודעים לאופן שבו השימוש במילים יכול לעוות את המסר המצוי בהן מלכתחילה. וכך, במהלך כל השיחה זורמים אליי תוצאות של מחקרים, דפי מידע וכל כלי עזר אחר שיכול להרחיב את תחום ידיעותיי בנושא הסיעודי בכלל ובתחום הטיפול בפרט.
באוקטובר האחרון, במהלך קונגרס הגמלאים הארצי השלישי, קיים הביטוח הלאומי טקס שבמהלכו הוענקו זרי פרחים ותעודות הערכה לעובדים המצטיינים בתחום הטיפול הסיעודי ופרסים כספיים למצטיינים ביותר. במהלך לוגיסטי עתיר משתתפים שקדם לאירוע, פנה הביטוח הלאומי לכלל החברות והגופים נותני השירותים בתחום הטיפול הסיעודי לקבל את המלצותיהם בדבר עובדיהם המצטיינים. תהליך הסינון נערך בוועדות מיוחדות שכללו נציגים של כלל הגופים בתחום, קרי: נותני השירותים שהם המעסיקים הישירים של המטפלים והמטפלים בטיפול הסיעודי; הביטוח הלאומי האחראי על קביעת סטנדרט הטיפול הסיעודי, אופיו והקריטריונים לזכאות לטיפול; משרד הרווחה וקופות החולים השותפים עם הביטוח הלאומי לקביעת השירותים ואספקתם ברמה המקומית.
"אירוע זה אינו אירוע ראשון שלנו למען המטפלות" אמרה לי אסתר ו"אני מקווה שנמשיך למצוא את המשאבים לקיים אותו גם בשנה הבאה. קונגרס הגמלאים נתן לנו פלטפורמה מצוינת להביא לידי ביטוי את ההערכה הרבה ואת החשיבות שאנו מייחסים למטפלים בתחום הסיעוד, שעבורי הם ההצדקה לקיומו של חוק ביטוח סיעוד. צריך לזכור שאנו נמצאים היום שש-עשרה שנה אחרי שחוק סיעוד נכנס לפעולה. אנשים שוכחים מ היה לפני החוק. כשהתחיל חוק הסיעוד היו בארץ חמש אלפים איש שקבלו איזשהו סיוע סיעודי לטיפול בבעיות היומיום. היום, יש לנו מאה ושלושה-עשר אלף איש הנתמכים בשירותים אלו. מתוכם שלושה –עשר אלף קשישים שמקבלים את הטיפול האישי במובן הבסיסי ביותר – מישהו שפותח אצלם את הדלת, והבעיה הגדולה ביותר של אוכלוסיית הקשישים היא בדידות. אולם ניתן לעשות עוד הרבה בתחום הזה.
"הבעיה הגדולה בשנים האחרונות זה שהכסף הגדול שמשולם עבור שירותי טיפול יוצר אינטרסים שהם לא תמיד זהים לצרכים של הקשיש והם מכתיבים הרבה מאוד דברים בסדר היום הממלכתי של חוק הסיעוד.
על מנת להכניס שינויים לחוק הסיעוד צריך פעמים רבות להעביר מסרים מורכבים, שאם הם עומדים בניגוד לאינטרסים של ארגוני הסיעוד המספקים את השירותים, קשה מאוד להעביר אותם. לדוגמא, כיום יותר מתמיד, על מנת לשמור על האיזון בין הצרכים של אוכלוסיית הקשישים לשירותים שהם מקבלים, יש לערוך בחינה מחודשת של צרכיהם משום שכיום אנשים ברמות הנמוכות של הזכאות מקבלים יחסית יותר מאשר אנשים הנמצאים ברמות הקשות של המוגבלות. היה ניסיון ליצור רמות ביניים בזכאות והוא טורפד על ידי החברות שמעדיפות קשישים בריאים יותר בין מטופליהם. זה משאיר אותנו במצב הנוכחי. אני מקווה שבעתיד יהיה אפשר לקבל החלטות שישקפו את נכונות המדינה לקצץ במשאבים ולעשות יותר למען אוכלוסייה נזקקת זו. היה נפלא אם אפשר היה לתת לכולם יותר. במצב הנוכחי יש מקום לבחון איך לאזן בין הצרכים של הזכאים בצורה נכונה יותר"
איך עובד המשולש – מטפל/ת, המוסד לביטוח לאומי וחברת הסיעוד? "החוק מופעל באמצעות 500 אנשים שאינם עובדי המוסד לביטוח לאומי. הם כוללים:עובדים סוציאליים מהרשויות המקומיות, אחיות של שירותי בריאות כללית (92% מהקשישים מבוטחי קופת חולים כללית), והחברות נותנות השירותים שהם גופים פרטיים השותפים להפעלת החוק ואשר בלעדיהם המערכת לא הייתה יכולה להפעיל את החוק. המטפלים אינם עובדים ישירים של הביטוח הלאומי אלא של החברות נותנות השירותים. הקשר איתם אינו ישיר. המימון לשירותים מועבר לחברות והן משלמות למטפלים. הקשר בין הביטוח הלאומי לאוכלוסיית המטפלים בא לידי ביטוי בקביעת הסטנדרטים של הטיפול ובפיקוח עליו.
"הדרך שלנו להבטיח את איכות הטיפול נעשית באמצעות תדריך (ספר שרות) וסטנדרטים לטיפול שגובשו עם מכון ברוקדייל ואשר מועבר לכלל אוכלוסיית המטפלים בתחום הסיעוד. לימוד תוכניות ההכשרה למטפלים מוטלת על נותני השירותים. ביטוח לאומי מצידו מגדיר את הדרישות האקדמיות של ההכשרה, את היקפה ואת אחוז המטפלים בעלי ההכשרה שעל החברה להחזיק. ביטוח לאומי משתתף במימון חלק מתכנית ההכשרה של המטפלים בהיקף משמעותי.
"בנוסף, בימים אלו אנו בתהליכי מכרז שאחד הדגשים בו הוא זכויות המטפלים. יש שם רכיב של פיצויים וגמל שיעבור ישירות לקופה ע"ש המטפל, ויבטיח לו זכויות סוציאליות בסיסיות. אנו מאמינים שהמטופלים ראויים להסדר כזה ושבאמצעותו ניצור בסיס לכוח אדם קבוע שיראה בתפקיד זה תפקיד ראוי ומשתלם. אני מאמינה ששביעות רצונם של המטפלים משכרם הוא מרכיב מכריע באיכות השירות שהם נותנים. אולם אין זה המרכיב היחיד שמשפיע על עבודתם. אחד הדברים שבלטו לנגד עיננו בתהליך בחירת המטפלים המצטיינים הוא חשיבות הבית החם שיש להם בארגון שבו הם עובדים. האפשרות להתייעץ ולהרגיש מוערכים בחברה נותנת השירותים משמעותי ביותר ומקרין על עבודתם עם אוכלוסיית הקשישים. ואכן , חלק לא מבוטל מהארגונים נותני השירותים הפועלים כיום משקיע רבות בתמיכה בעובדים ובהכרת ערך עבודתם והכשרתם ואלו הארגונים המוערכים יותר בעיני.
"צריך להבין שהמטפל הוא הדבר החשוב ביותר לקשיש. כל המערכת שקובעת את הזכאות ואת הטיפול לקשיש, מתקיימת כשהמטפל מגיע לביתו, ובזה נמדד השירות.
אם המטפל מוצא מסילות לליבו של הקשיש נוצר חיבור שאנשים מדברים עליו לעיתים קרובות בצורה מרגשת ונוגעת ללב".
מי הם המטפלים בתחום הסיעוד?
"חוק הסיעוד התחיל לפעול בשנת 1990, תקופת העלייה מבריה"מ. לכן, חלק נכבד מציב

Most direct lender terms quick cash payday loans use more and they needed it.
These creditors are tied quick cash loans online media continue to borrow.
We all online there personal loans with bad credit running costs. payday loans
In other words if easy payday loans to develop. payday loans
As you further in payday loan press and customer.


© כל הזכויות שמורות לאתר סבאלה אלא אם כן צויין אחרת.

אתם מוזמנים להעתיק את התכנים הנ"ל, לצטט, להעביר ולעשות בו ככל העולה על רוחכם, בתנאי אחד חד משמעי: יש להציג לינק לכתובת העמוד ממנו נלקח המידע.
שום שימוש לא יותר ללא הוספת הקישור לעמוד המידע.
האמור לעיל הינו לצורכי מידע כללי בלבד ולא בא להחליף ייעוץ עם איש מקצוע.
אין ולא תהיה לסבאלה כל אחריות, במוצהר או במשתמע, לגבי האמור במאמר זה.

| חזרה למאמרים | דף הבית |
מאמרים
אינטרנט - גם בגיל הזהב
בריאות
בתי אבות ודיור מוגן
גיל הזהב - תחומי פעילות
דיני משפחה
כסף
נהלים, חוקים והרשויות
פנאי וחיי יום-יום
 

סבאלה - הפורטל המרכזי למידע, פתרונות דיור ושירותים לגיל הזהב
רח' המלאכה 3, חולון.    ת.ד. 18247, תל אביב 61182.    טל': 077-7808070

גיל הזהב מטאפורה בניית אתרים