התמודדות עם צרבת

התמודדות עם צרבת

שתפו את העמוד עם חברים >>

מאת מערכת סבאלה

בדיוק סיימתם ארוחה גדולה ומפנקת, אתם נרגעים מול הטלוויזיה ואז זה קורה. תחילה מרגישים תחושת צריבה קלה בבטן העליונה שעולה אט אט אל החזה ועד הגרון, כמו אש שבוערת ושורפת את הצוואר בנוסף לטעם חמצמץ ובחילה קלה… אתם סובלים מצרבת.

מהי צרבת?
צרבת היא שם לתופעה לא נעימה אך שכיחה למדי שנגרמת בשל עליה של תוכן קיבתי לכיוון הוושט ואף לחלל הפה. מיצי הקיבה החומצתיים למעשה “שורפים” את חלקה העליון של מערכת העיכול וגורמים לכאב.
צרבת לא מהווה סיכון בריאותי אך פוגעת מאוד באיכות החיים של מיליוני אנשים מסביב לעולם.
החדשות הטובות הן שניתן למנוע צרבת ולהקל על מצבי צרבת כרוניים. כ- 20% אחוז מאוכלוסיית העולם סובלת מצרבת לפחות פעם בשנה, כאשר הסיכון לצרבת גובר בקרב אוכלוסיית הנשים בהריון, אנשים הסובלים מעודף משקל ובני הגיל השלישי.

מה גורם לצרבת?
צרבת כאמור, נגרמת בשל עלייה של תוכן מן הקיבה אל חלקה העליון של מערכת העיכול – הוושט ואזור חלל הפה. שני גורמים עיקריים מובילים לתהליך זה: לחץ מוגבר על חלל הבטן והחלשות של שריר הוושט, שמשמש סוגר חד כיווני עבור המזון שאנו אוכלים. תפקידו לאפשר ירידה של מזון מחלל הפה אל הקיבה ולמנוע את עלייתו מעלה. תסיסת יתר של חומצות הקיבה משמשת גם היא גורם אפשרי לצרבת – ושילוב של כל השלושה כמעט ומבטיח את הופעתה של תחושת השריפה המציקה.

הגורמים השכיחים ביותר לצרבת:

  • צריכת מזונות מעוררי צרבת כגון שוקלד, מזון מטוגן ושומני, מנטה, קפה ואלכוהול.
  • אכילת ארוחות גדולות זמן קצר לפני השינה.
  • עישון, בסיגריות חומרים המרגיעים את שריר הוושט ומאפשרים עליית תוכן קיבתי.
  • עודף משקל – מפעיל לחץ תוך בטני ולוחץ את הקיבה מעלה.
  • הריון, גדילת העובר מפעילה לחץ על הקיבה.
  • גיל מתקדם, בגילאים מתקדמים שריר הוושט נחלש.

כיצד ניתן להקל ואף למנוע צרבת?

שינויים קלים באורח החיים והרגלי התזונה עשויים לסייע מאוד במניעת הצרבת הבאה:

  • השתדלו לאכול כמה שיותר ארוחות קטנות במהלך היום, במקום 3 ארוחות גדולות
  • מומלץ לא לאכול בטווח של כשעתיים לפני השינה
  • רצוי לאכול לאט ולעשות הפסקות קלות במהלך הארוחה
  • כדאי מאוד לישון עם כרית, על מנת שחלל הפה יהיה גבוה מאזור הבטן ולא יתאפשר מעבר של תוכן קיבתי.
  • הפסיקו לעשן והימנעו מסוגי מזון כגון פירות הדר, עגבניות ומזון שומני.
  • לבשו בגדים רפויים, בגדים צמודים מפעילים לחץ על הקיבה.
  • אם אתם סובלים מעודף משקל, דיאטה עשויה להפחית את הסיכון לצרבת.