טיפים לבחירת מטפל סיעודי

טיפים לבחירת מטפל סיעודי

שתפו את העמוד עם חברים >>

מאת מיכל דן הראל, מנכ”ל Manpower Care

בני הגיל השלישי ובני משפחותיהם המחפשים עבורם מטפל סיעודי, נתקלים פעמים רבות בדילמות לגבי בחירתו של המטפל הסיעודי, אותו מטפל שיהפוך לחלק בלתי נפרד מאיכות חייהם של הקשיש ושל המשפחה כולה.

מיכל דן הראל, מנכ”ל Manpower Care מציעה טיפים מקצועיים לבחירת מטפל סיעודי:

  • בחינת ההכשרה המקצועית של המטפל – טיפול מקצועי בקשיש מחייב ידע ומיומנות ולכן יש לברר האם המטפל עבר הכשרה מקצועית בתחום הטיפול הסיעודי.
  • ניסיון – לברר מהו ניסיונו של המטפל בתחום הטיפול. האם טיפל בעבר בקשישים בעלי מגבלות הדומות לקשיש שלכם ובמשך כמה זמן.
  • טיפול אישי או סביבתי – צרכיו המשתנים של הקשיש מחייבים סוגי טיפול שונים. יש לערוך אבחנה בין טיפול המתייחס לסביבתו של המטופל וכולל: ניקיון הבית, בישול, ועריכת קניות לבין טיפול אישי הכולל רחצת המטופל, גילוח וטיפול בהפרשות.
    בידקו האם המטפל התנסה בפועל בטיפול אישי ולא רק בטיפול בסביבת הקשיש.
  • תקשורת – חשוב כי תהיה שפה משותפת למטפל ולמטופל על מנת שיוכלו לתקשר ולהבין האחד את השני. יצירת קשר בין המטפל למטופל ובני משפחתו היא חיונית ביותר לטיפול טוב.
  • קרבת מגורים – אם המטפל אינו מתגורר בביתו של המטופל, מומלץ שיגור בקרבת מקום לאזור מגוריו של המטופל ובכלל יוכל להיות זמין למקרי חירום העלולים להתרחש.
    נסיעה ממושכת בתחבורה ציבורית ועומסי תנועה למיניהם עלולים להקשות על הזמינות והמיידיות של המטפל.
  • מצב בריאות המטפל – יש לוודא כי המטפל בריא וכשיר לעבודה פיסית הכרוכה בהרמת הקשיש. חשוב לוודא כי המטפל אינו חולה במחלות העלולות לסכן את בריאותו של המטופל.
  • גמישות בשעות העבודה – קביעת שעות עבודה קבועות המותאמות לאורח חייו ולצרכיו של הקשיש. מאחר ומדובר בצרכים שעלולים להשתנות יש לקבוע מראש כי שעות העבודה עשויות להשתנות.
  • המלצות – חשוב לבדוק המלצות ממעסיקים קודמים של המטפל. יש לשים דגש על יכולותיו המקצועיות, סוגי הטיפול אותם נדרש לבצע, אמינותו, התמדתו בעבודה וסיבת עזיבתו.
  • תיאום ציפיות – יש להגדיר בבירור מראש את דרישות התפקיד, הדרישות המצופות מהמטפל, תנאי העבודה, שכרו ותנאים סוציאליים שיינתנו לו. מטפל טוב הינו מטפל המרוצה מהיחס, התנאים ומהשכר.
  • התרשמות אישית – בזמן ראיון והמפגש הראשוני חשוב כי תהיה נוכחות של הקשיש ובני המשפחה. בשיחת ההיכרות יש לשים לב למספר פרטים חשובים – זמן הגעתו של המטפל, האם הופעתו נקייה ומסודרת, האם המטפל מנסה לייצר קשר ראשוני עם המטופל ומתעניין בצרכיו.
  • חשוב להעביר מסר ברור כי לקשיש יש בני משפחה המעורבים בחייו ובטיפולו ודואגים לרווחתו.

במידה והמטפל מעורר התנגדות מצד הקשיש או מצד בני המשפחה יש לחשוב על אופציה חלופית.