כיצד נעבור את החורף בשלום – טיפים לחיים טובים

כיצד נעבור את החורף בשלום – טיפים לחיים טובים

שתפו את העמוד עם חברים >>

מאת איריס גוטמן – רצון – מגזין הזמן השלישי

כולנו יודעים שבחורף רבים מאיתנו חולים יותר בשפעת ובמחלות ויראליות אחרות של דרכי הנשימה. מחקרים מגלים שגם הלב שלנו סובל יותר בחורף וכי בגלל הקור גופנו צורך יותר שומן, כולסטרול ומלח, שגורמים לעלייה בלחץ הדם, ברמות הכולסטרול וברמות השומנים בדם.

כדי להתמודד עם סוגיה זו יצאתי לאסוף כמה טיפים ממומחים, בהם לימור בן חיים, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה, והכירופרקט, ד”ר חוסאם תלחמי.

להלן כמה טיפים חשובים שיעזרו לנו לעבור את החורף בשלום:

  • בבריאות הצבע כן קובע!
    כדי לזכות בהגנה על כלי הדם והלב בחורף יש לגוון במרכיבי הצבע של הפירות והירקות.
    למשל:
    הליקופן האדם בעגבנייה ובאשכולית האדומה מעלה את יכולת ההתנגדות החיסונית של הגוף.
    אדום בענבים וברימון מגן על הלב.
    הכתום בגזר ובמשמש הוא גורם אנטי-חמצוני חשוב.
    גם לירוקים תפקיד חשוב בתרומה לחומצה הפולית החשובה לתקינות כלי הדם והלב.
  • מזונות דלי שומן
    יש להקפיד על צריכה של מזונות דלי שומן כמו מוצרי חלב ובשר רזים.
  • 8 כוסות שתייה ביום
    נקפיד על שתייה של לפחות 8 כוסות: מים, תה, מרק ומיצים
  • תגבור התזונה בויטמין C
    מומלץ לצרוך כל יום פירות ומיצי פירות עשירים בויטמין C כמו: תפוזים, אשכוליות, לימון, תות שדה, קיווי ועוד. נמצא שמיצי פירות משמרים את הרכיבים הפעילים המגנים עלינו: ויטמינים מינרלים ופיטונוטריאנטים.
  • הכנת הגוף לקראת יציאה החוצה
    כדאי להכין את הגוף לשינוי הטמפרטורות כשיוצאים מהבית. שטפו את הפנים במים פושרים ושתו כוס מים.
  • אין לוותר על מעיל ביציאה
    אנו נוטים לוותר על המעיל ביציאה מבית מחומם משום שטמפרטורות הגוף גבוהות. השינוי הדרסטי בין חום גוף גבוה לקור שבחוץ, גורם להתכווצות המערכת העצבית הסימפטטית שנכנסת למצב של סטרס שמוריד את תנגודת הגוף לוירוסים. לכן כדאי להתלבש היטב כשיוצאים מהבית, גם אם חשים שאין צורך.
  • שמירת מרחק סביר מהתנור
    תנורי גז, חשמל, אח רומנטית ונפט זוכים מדי שנה לעדנה בחודשי החורף. לא כדאי לשבת צמוד לתנור לזמן ממושך; מצב זה מעלה את טמפרטורת הגוף ואת לחץ הדם ועלול לגרום לכאבי ראש. מומלץ להתחמם קרוב לתנות לכמה דקות בלבד, ואז לשבת במרחק סביר (לפחות מטר וחצי).
  • שתיית מים
    מזגנים רגילים מיבשים מאוד ולכן חשוב להקפיד על שתיית מים כשמפעילים אותם. כשמפעילים תנור גז יש להקפיד על השארת חלון פתוח. תנורי גז פולטים קרבון מונוקסאיד, ששאיפתו מסוכנת.
  • ריפוי כאב גרון
    רוב האוכלוסייה סובלת מהרגשת כאב, צריבה, או רגישות באזור הלוע והגרון, בעיקר בחודשי החורף ובסוף הסתיו.
    ניתן להיעזר בתכשירים שונים הניתנים ללא מרשם רופא להרגעת הסימפטומים. בזיהום חיידקי של הגרון יש לטפל באמצעות אנטיביוטיקה. הזנחה עלולה לגרום להחמרה במצב, לדלקת כליות ולקדחת פרקים.
  • לגבי תרופות סבתא
    מומלץ לגרגר מים חמים עם מלח וסודה לשתייה (חצי כפית מלח וחצי כפית סודה). מרק עוף חם עדיין נחשב לתרופה מועליה למחלות החורף; כוס תה וגם גלידה קרה יכולים לסייע במלאכת ההרגעה.

  • אמבט חם – חוויה נעימה ומרגיעה לגוף ולנשמה
    סגולות רבות וניסים רפואיים יוחסו למים לאורך השנים. בין השאר, נטען ששהייה במים חמים מסייעת להרפיית השרירים ומשפרת את טווח התנועה של הגוף, מקלה על תהליך הנשימה ותורמת רבות להפגת מתחים והרמת המורל. מומלץ גם להוסיף שמנים אתריים לאמבטיה.