סינוור בגיל השלישי – גורמים ודרכים למניעה

סינוור בגיל השלישי – גורמים ודרכים למניעה

שתפו את העמוד עם חברים >>

מאת אלדד אייל – מגזין הזמן השלישי

מחקירתן של הרבה תאונות דרכים קטלניות שאירעו בלילה, שב ועולה בבירור המסקנה שאחת הסיבות הנפוצות ביותר להתרחשותן היא: הסינוור. סיבה, שלכל הדעות איננה כורח המציאות, כי היא איננה נשלטת על ידי שום כוח עליון מלבד הנהג עצמו, ודווקא משום כך ניתנת בקלות רבה, יחסית, למניעה.

אם לנסות ולהגדיר את מהותו של הסנוור, מדובר בקרו אור חזקה וזוהרת המופיעה בשדה ראייתו של הנהג, מפנסיה של מכונית המגיחה מולו ושמאלצת אותו להסב את ראשו או לעצום את עיניו, ולו לכמה שניות. אך מסתבר שבלילה, במיוחד כאשר הסינוור מתווסף לעייפות הלילה הטבעית של הנהג המשפיעה על מהירות תגובותיו, ובעיקר כשמהירות נסיעתו גבוהה, שלא לדבר על גורמים תורמים אפשריים נוספים כמו: כביש חלק, גשם, מהמורות בכביש וכדומה – אזי, לעיתים די בשניות מעטות של חוסר שליטה מלאה ברכב על מנת שתתרחש תאונה.

מה קורה לנו בעת הסינוור, בפרט בגיל השלישי?
בעת הסנוור האישון מתכווץ אינסטינקטיבית למשך כחמש שניות לפחות. כאשר מהירות הנסיעה המקובלת בכביש בינעירוני היא כ-100 קמ”ש, יוצא שהמכונית נוסעת למעשה עם נהג “עיוור” לחלוטין מרחק של כ-130 מטר!!! האין זה מ פ ח י ד?!
לכך יש להוסיף שמידת הסנוור – או אם תרצו – משך זמן “העיוורון” תוך כדי נסיעה, איננו קבוע והוא מושפע מכמה גורמים משתנים:

  • עוצמתו של האור המסנוור: ככל שפנסי הרכב המסנוור יהיו בעלי עוצמת תאורה חזקה – כך יתארך זמן הסנוור ו”עיוורונו” של הנהג המסונוור.
  • גילו של הנהג מהווה גורם שעלול בהחלט להגביר את הסכנה, שכן ידוע שככל שהגיל עולה – זמן התכווצות האישון אמור להיות ארוך יותר.
  • ההאטה הכללית התגובות ובפעולות אצל האדם המבוגר איננה פוסחת על המערכות החיוניות לביצוע פעולות הנהיגה, ובכללן אלו הנדרשות לתגובה מיידית מהירה מאוד בעת סנוור.

מה לעשות כאשר מסנוורים אותנו?

  • במיוחד בנהיגת לילה חשוב להקפיד על נסיעה בימין הדרך, ככל שניתן, ובכך להגדיל עד כמה שאפשר את המרחק ביננו לרכב העלול להגיח מולנו ולסנוור.
  • חשוב מאוד להקפיד על שמירת מרחק גדול יותר מאשר ביום בינינו לבין הרכב הנוסע לפנינו, כדי שבמקרה של סנוור יהיה לנו עדיין מרווח זמן מסוים להתעשת ולהימנע מהתנגשות.
  • במקרה של סנוור יש להאט מיד את מהירות הנסיעה ולהפנות את המבט לימין, תוך הקפדה שלא לסטות משולי הכביש.
  • חשוב לזכור שתגובה לסנוור על ידי סנוור “נקמני” חוזר כלפי הנהג המסנוור, אסורה על פי חוק וגם מסוכנת, כיוון שהדבר עלול לגרום לתאונה בינינו לרכב המסנוור או בינו לרכב אחר.

כיצד להימנע מלסנוור את הנהגים הבאים מולנו?
למניעת הסנוור קיימים במערכת התאורה של המכונית האורות הנמוכים (תאורת דרך), המתאימים לנסיעה לילית במהירות נמוכה או בשטח עירוני מואר. הפעלתם גורמת לכך שקרני האור של הפנסים ייחלשו וירוכזו כלפי מטה והצידה. על ידי כך אין סכנה שקרני אור מסנוורות תפגענה בעיני הנהג הבא ממול.
אבל, אליה וקוץ בה. על מנת שלא לגרום לכך שבעת הנמכת האורות לשם מניעת תאונה כתוצאה מסנוור תתרחש תאונה עקב תאורה בלתי מספקת של הדרך – יש לדאוג לכך שעוצמת הפנסים הקדמיים תהיה חזקה דיה גם בעת הנמכת האורות.