סַבָּאלֶה ?

סינוור בגיל השלישי – גורמים ודרכים למניעה

שתפו את העמוד עם חברים >>

מאת אלדד אייל – מגזין הזמן השלישי

מחקירתן של הרבה תאונות דרכים קטלניות שאירעו בלילה, שב ועולה בבירור המסקנה שאחת הסיבות הנפוצות ביותר להתרחשותן היא: הסינוור. סיבה, שלכל הדעות איננה כורח המציאות, כי היא איננה נשלטת על ידי שום כוח עליון מלבד הנהג עצמו, ודווקא משום כך ניתנת בקלות רבה, יחסית, למניעה.

אם לנסות ולהגדיר את מהותו של הסנוור, מדובר בקרו אור חזקה וזוהרת המופיעה בשדה ראייתו של הנהג, מפנסיה של מכונית המגיחה מולו ושמאלצת אותו להסב את ראשו או לעצום את עיניו, ולו לכמה שניות. אך מסתבר שבלילה, במיוחד כאשר הסינוור מתווסף לעייפות הלילה הטבעית של הנהג המשפיעה על מהירות תגובותיו, ובעיקר כשמהירות נסיעתו גבוהה, שלא לדבר על גורמים תורמים אפשריים נוספים כמו: כביש חלק, גשם, מהמורות בכביש וכדומה – אזי, לעיתים די בשניות מעטות של חוסר שליטה מלאה ברכב על מנת שתתרחש תאונה.

מה קורה לנו בעת הסינוור, בפרט בגיל השלישי?
בעת הסנוור האישון מתכווץ אינסטינקטיבית למשך כחמש שניות לפחות. כאשר מהירות הנסיעה המקובלת בכביש בינעירוני היא כ-100 קמ”ש, יוצא שהמכונית נוסעת למעשה עם נהג “עיוור” לחלוטין מרחק של כ-130 מטר!!! האין זה מ פ ח י ד?!
לכך יש להוסיף שמידת הסנוור – או אם תרצו – משך זמן “העיוורון” תוך כדי נסיעה, איננו קבוע והוא מושפע מכמה גורמים משתנים:

מה לעשות כאשר מסנוורים אותנו?

כיצד להימנע מלסנוור את הנהגים הבאים מולנו?
למניעת הסנוור קיימים במערכת התאורה של המכונית האורות הנמוכים (תאורת דרך), המתאימים לנסיעה לילית במהירות נמוכה או בשטח עירוני מואר. הפעלתם גורמת לכך שקרני האור של הפנסים ייחלשו וירוכזו כלפי מטה והצידה. על ידי כך אין סכנה שקרני אור מסנוורות תפגענה בעיני הנהג הבא ממול.
אבל, אליה וקוץ בה. על מנת שלא לגרום לכך שבעת הנמכת האורות לשם מניעת תאונה כתוצאה מסנוור תתרחש תאונה עקב תאורה בלתי מספקת של הדרך – יש לדאוג לכך שעוצמת הפנסים הקדמיים תהיה חזקה דיה גם בעת הנמכת האורות.

 

Exit mobile version